گوشی Google Pixel 8a با قابلیت‌های هوش مصنوعی و قیمتی عالی

گوشی Google Pixel 8a قابلیت‌های مختلف هوش مصنوعی را با قیمتی عالی به ارمغان می‌آورد

گوشی جدید گوگل Google Pixel 8a، پس از شایعات فراوان رونمایی شد. این گوشی موبایل نسخه اقتصادی‌تر گوشی گوگل پیکسل 8 است که با قیمتی مقرون‌به‌صرفه و توانایی‌های قابل‌توجه در زمینه هوش مصنوعی، به میان آمده است. گوشی Google Pixel 8a، از همان زبان طراحی گوشی موبایل Google Pixel 8 و Google Pixel 7a بهره برده و ظاهری شبیه به این دو گوشی دارد. این گوشی به نمایشگری 6.1 اینچی مجهز شده است که همانند نسخه‌های پیشن آن است. همچنین نوار خطی دوربین در تمام این گوشی‌ها حفظ شده است. این گوشی موبایل ضمن داشتن برخی شباهت‌ها با این دو گوشی، برخی تغییرات را هم تجربه کرده است.

گوشی گوگل پیکسل 8a، از یک نمایشگر باکیفیت بهره برده است که رزولوشنی برابر با 2400 در 1400 پیکسل ارائه می‌دهد. همچنین این پنل روشنایی بیشتری نسبت به نسل قبلی آن داشته و نمایشگر آن در حدود 40 درصد، روشن‌تر از نمایشگر Google Pixel 7a است. این گوشی از نرخ نوسازی 120 هرتزی هم بهره برده است که نویدبخش سرعت بالای اسکرول در صفحات مجازی و رابط کاربری است. رفرش ریت این گوشی نیز در مقایسه با نرخ نوسازی 90 هرتزی نسل پیشین این گوشی، پیشرفت داشته است. دوربین‌های پشتی این گوشی، شامل یک سنسور اصلی 64 مگاپیکسلی است که میدان دیدی برابر با 80 درجه داشته و توانایی فیلم‌برداری با سرعت 30 فریم بر ثانیه و 60 فریم بر ثانیه با وضوح 4k را دارد. همچنین این گوشی دارای یک لنز فوق عریض 13 مگاپیکسلی است که میدان دیدی برابر با 120 درجه داشته و برای ثبت عکس‌هایی با گستره وسیع‌تر، همچون عکاسی از مناظر یا ثبت عکس‌های دسته جمعی کاربرد دارد. لنز سلفی این گوشی نیز 13 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است که از کیفیت مناسبی برخوردار است.

گوگل، برای گوشی Google Pixel 8a رنگ‌های متنوعی ارائه داده است. این گوشی موبایل در چهار رنگ زیبای سبز پاستلی، آبی روشن، مشکی و سفید روانه بازار خواهد شد. گوگل پیش‌ازاین، گوشی Google Pixel 7a را به حافظه ذخیره‌سازی 128 گیگابایت محدود کرده بود؛ اما این کمپانی امسال تصمیم گرفته است از حافظه ذخیره‌سازی 256 گیگابایت نیز استفاده کند. این گوشی در دو حافظه ذخیره‌سازی 128 و 256 گیگابایت در کنار 8 گیگابایت رم تولید شده است. گوگل منبع تغذیه این گوشی را یک باتری غیرقابل‌تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4492 میلی‌آمپر ساعت در نظر گرفته است که در مقایسه با باتری نسل پیشین این گوشی با ظرفیت 4385 میلی‌آمپر ساعت، پیشرفت کرده است. انتظار می‌رود این باتری، طول عمر بهتری داشته باشد؛ اما فعلاً در حال حاضر، گوگل در این باره اطلاعاتی فاش نکرده است. این گوشی از قابلیت شارژ بی‌سیم 18 واتی و همچنین شارژ بی‌سیم Qi نیز پشتیبانی می‌کند.

قلب تپنده گوشی گوگل پیکسل 8a، تراشه اختصاصی Google Tensor G3 با لیتوگرافی 4 نانومتری در نظر گرفته شده است که همان تراشه به‌کاررفته در گوشی‌های گوگل پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو است. این تراشه قدرت خیلی خوبی به این گوشی داده و آن را برای اجرای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها آماده کرده است. همچنین این تراشه، علاوه بر توان پردازشی بالا، امکانات هوش مصنوعی بسیاری را هم ارائه می‌دهد که این گوشی همچون برادران بزرگ‌تر خود، کاربردی بوده و از قابلیت‌های مختلف هوش مصنوعی پشتیبانی کند. یکی از قابلیت‌های هوش مصنوعی که توسط این گوشی ارائه می‌شود، قابلیت Best Take نام دارد. این قابلیت به طور طبیعی این امکان را به کاربران می‌دهد که بهترین حالات چهره را در یک عکس دسته‌جمعی، برای همه استفاده کند.

این قابلیت عملکردی شبیه به ویرایشگر جادویی مبتنی بر هوش مصنوعی دارد که امکان برش مجدد عکس‌ها را با فناوری هوشمند تصاویر ایجاد کرده و هر شکافی را با یک عکس مناسب پر می‌کند. برای درک بهتر این قابلیت، لازم است بگوییم که برای مثال اگر در تصویری دسته‌جمعی، نگاه یک فرد رو به دوربین نبوده و یا فرد لبخند نزده باشد، می‌توانید از این قابلیت Best Take استفاده کرده و با گشتن در گالری عکس گوشی، با استفاده از یادگیری ماشینی، لبخندی را از عکس دیگری برداشته و به این عکس اضافه کنید تا تصاویری زیباتر داشته باشید.

یکی دیگر از ویژگی‌های هوش مصنوعی این گوشی موبایل در بخش عکاسی، قابلیت Audio Magic Eraser نام دارد که می‌توان به کمک آن به طور هوشمندانه‌ای نویز پس‌زمینه ویدئوها را حذف کرد. این نویزهای اضافی در ویدئوها، می‌توانند صدای باد، پچ‌پچ افراد، صدای گریه نوزاد، صدای حیوانات یا حتی صدای ترافیک و… باشد. قابلیت دیگر، Real Tone نام دارد که برای بهبود رنگ پوست سوژه‌های انسانی ارائه شده و تضمین می‌کند که در ویدئوها، رنگ پوست به‌دقت ثبت شده و نزدیک به واقعیت است.

در نهایت، حالت Guided Frame، برای کمک به افراد دارای اختلالات بینایی توسعه یافته است تا افراد کم‌بینا و یا نابینا هم بتوانند تصاویر سلفی بهتری ثبت کنند. این قابلیت جدید، در حقیقت یک دستیار صوتی محسوب می‌شود که موقعیت مناسب گوشی برای گرفتن سلفی را به کاربران اعلام می‌کند. با استفاده این قابلیت، زمانی که گوشی را در مقابل خود نگه دارید، دستگاه به شما دستوراتی می‌دهد تا به سمت راست، چپ یا بالا و پایین حرکت کرده و عکسی با زاویه و کادر مناسب ثبت کنید. در این قابلیت، هنگامی که هوش مصنوعی، بهترین زاویه قرارگیری کاربر در کادر را تشخیص دهد، اعلام می‌کند تا کاربر عکس را ثبت کند.

هوش مصنوعی گوشی Google Pixel 8a در جاهای دیگری هم کاربرد دارد. برای مثال یکی از این کاربردها، قابلیت Circle to Search نام دارد. این قابلیت یک ویژگی ژست محور بوده و برای جست‌وجوی راحت‌تر در گوگل کاربرد دارد. برای استفاده از آن کافی است که از سوژه موردنظر عکس گرفته و یا تصویر آن را از قبل داشته باشید، سپس روی آن المان که قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد آن دریافت کنید، یک دایره بکشید و یا روی آن مورد، انگشتتان را نگه دارید تا موارد مشخص شده، خیلی سریع در گوگل جست‌وجو شده و اطلاعات کاملی در مورد آن دریافت کنید.

یکی از ابزارهای دیگر گوشی گوگل پیکسل 8 آ، Call Assist نامیده شده است. این قابلیت با هوش مصنوعی کمک می‌کند تا شما تماس‌های بهینه‌تری داشته باشید. برای مثال هنگام داشتن تماس ورودی، این قابلیت می‌تواند فرد را در لیست انتظار قرار داده و وقتی نوبت شما برای صحبت‌کردن رسید، به شما هشدار دهد. همچنین دستیار هوش مصنوعی Gemini می‌تواند در خلاصه‌سازی، نوشتن ایمیل، اضافه‌کردن تصاویر و… به شما کمک کند. برای این کار کافی است که فقط از آن درخواست کنید. البته دردسترس‌بودن این قابلیت، به منطقه و زبان نیز وابسته است. در این گوشی، اقدامات امنیتی هوشمند نیز همچون تشخیص تصادف و درخواست کمک نیز وجود دارد.

به طور خلاصه، گوشی Google Pixel 8a یکی از گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه و خوش‌قیمت برند گوگل است که با تهیه آن کاربران می‌توانند از انواع قابلیت‌های جذاب و سرگرم‌کننده هوش مصنوعی گوگل بهره ببرند. این گوشی با قیمت 499 دلار / 449 پوند / 849 دلار استرالیا، همان قیمت مدل قبلی خود را حفظ کرده است؛ اما در استرالیا، حدود 100 دلار گران‌تر است. این گوشی ضمن عرضه با قیمت نسخه پیشین خود، از قابلیت‌های هوشمند بیشتری بهره برده و همچنین تا 7 سال آینده، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را دریافت خواهد کرد که فوق‌العاده است. از‌این‌رو با خرید این گوشی موبایل، خیالتان تا مدت‌ها بابت به روز بودن آن آسوده خواهد بود. پیش سفارش این گوشی از تاریخ 7 مه 2024 آغاز شده و از تاریخ 14 مه 2024 نیز وارد بازار خواهد شد.