تمام چیزهایی که از آیفون‌های سری 16 می‌دانیم

حدس و گمان‌ها و آخرین افشای اطلاعات از گوشی‌های آیفون سری 16 اپل

شایعات متعدد حاکی از آن‌اند که گوشی‌های آیفون 16، آیفون 16 پلاس، آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس جز بهترین گوشی‌های سال 2024 خواهند بود. هر چند هنوز مدت زیادی تا زمان رونمایی این سری از گوشی‌ها باقی مانده است؛ اما در جریان این شایعات خبری، تصاویر محکمی از این سری از گوشی‌های اپل به بیرون درز کرده است و می‌توان با احتمال بیشتری گفت که آیفون 16 و برادران آن، چه شکل و شمایلی خواهند داشت. گزارشات از ویژگی‌های برجسته گوشی‌های آیفون سری 16 همچون ارتقای دوربین، دکمه جدید “Capture” و نمایشگرهای بزرگ‌تر برای مدل‌های Pro خبر می‌دهند. همچنین احتمال می‌رود که گوشی‌های جدید اپل از هدست اپل ویژن پرو پشتیبانی کنند. مجله خبری موبایل همراه گنجینه قصد دارد در ادامه تمام خبرهایی که پیرامون این سری از گوشی‌های اپل درز کرده است را عنوان کند. اگر از علاقه‌مندان به گوشی‌های آیفون هستید، این مقاله را از دست ندهید.

تاریخ و احتمال رونمایی و عرضه گوشی‌های آیفون سری 16

  1. احتمال رونمایی در نیمه اول سپتامبر 2024
  2. احتمال عرضه یک هفته پس از تاریخ رونمایی

احتمال می‌رود گوشی‌های آیفون 16، در نیمه اول سپتامبر 2024 رونمایی شده و حدود یک هفته پس از آن در  بازار جهانی عرضه شوند. اگر این کمپانی به سنت قبلی خود پای‌بند باشد، انتظار داریم که اپل، تاریخ عرضه آیفون 16 را در رویداد سالانه خود معرفی کند. اپل معمولاً هفته اول یا دوم سپتامبر را برای عرضه سالانه گوشی‌های آیفون خود انتخاب کرده و معمولاً این روز ویژه را سه‌شنبه در نظر می‌گیرد؛ البته گاهی هم این مراسم  به روز چهارشنبه موکول شده است. با تحلیل روند کمپانی اپل در عرضه گوشی‌های سری 15، می‌توان حدس زد که به احتمال زیاد 3 یا 10 سپتامبر و یا 4 و 11 سپتامبر 2024، روزهای عرضه آیفون 16 خواهند بود. همانند آیفون‌های سری 15، خانواده آیفون‌های سری 16 نیز احتمالاً یک هفته پس از رونمایی، پیش‌فروش خواهند شد.

پیش‌بینی قیمت آیفون 16

  1. وجود اختلاف‌نظر در مورد قیمت‌گذاری گوشی‌های آیفون سری 16

طبق هر آنچه که تا کنون درز کرده است، بعید به نظر می‌رسد که قیمت رسمی گوشی‌های آیفون سری 16، تا سپتامبر سال جاری مشخص شود. گفته می‌شود کارشناسان در مورد افزایش یا کاهش قیمت گوشی‌های آیفون جدید اختلاف نظر دارند. در حال حاضر، ارزان‌ترین مدل آیفون 15 اپل؛ یعنی آیفون 15 استاندارد، از 799 دلار / 799 پوند / 1499 دلار استرالیا شروع می‌شود، در‌حالی‌که گران‌ترین آن؛ یعنی آیفون 15 پرو مکس، از 1199 دلار / 1399 پوند / 2099 دلار استرالیا شروع می‌شود. احتمالاً همین ارقام برای گوشی‌های خانواده iPhone 16  هم تکرار خواهد شد؛ همان‌طور که گوشی‌های آیفون 15، از روی آیفون‌های سری 14 قیمت‌گذاری شدند! با وجود تمام این صحبت‌ها، برخی از تحلیل‌گران نیز پیش‌بینی می‌کنند که آیفون 16 احتمالاً ارزان‌تر از آیفون 15 خواهد بود. دلیل این امر نیز در این است که طبق گزارش‌ها، اپل قصد دارد فرایندی که برای تولید چیپست‌های آیفون استفاده می‌کند را در مقطعی از سال 2024 تغییر دهد که این امر می‌تواند بر قیمت آیفون برای مصرف‌کنندگان نهایی، تأثیرگذار باشد.

از طرف دیگر، گوشی iPhone 16، به دلیل افزایش هزینه‌های تولید می‌توان گران‌تر از آیفون 15 باشد. طبق گزارش اخیر Nikkei Asia، هزینه تولید آیفون 15 پرو مکس برای اپل 558 دلار است که حدود 12 درصد نسبت به هزینه تولید آیفون 14 پرومکس افزایش داشته است. به‌این‌ترتیب اگر به همین روال در نظر بگیریم، آیفون‌های 16 پرو و 16 پرومکس گران‌تر از قبل خواهند بود. بهره بردن این گوشی‌ها از سیستم دوربین گران‌قیمت‌تر نیز می‌تواند یک گواه دیگر برای تأیید این امر باشد. در مجموع اگر همچنان هزینه‌های تولید اپل افزایش پیدا کند، ممکن است اپل مجبور شود قیمت خرده‌فروشی آیفون 16 را افزایش دهد تا قیمت نهایی خود را در ثبات نگه دارد. در مجموع می‌توان گفت که آیفون 16 در ابتدایی‌ترین حالت آن بیش از 799 دلار / 799 پوند / 1499 دلار استرالیا قیمت داشته و قیمت آیفون 16 پرو مکس از بیش از 1199 دلار / 1199 پوند / 2199 دلار استرالیا شروع خواهد شد.

احتمال دارد اپل از اولین گوشی آیفون اولترا در سال 2024 رونمایی کند. در ابتدا، شایعات ادعا می‌کردند که آیفون 15 اولترا امسال جایگزین آیفون 15 پرو مکس خواهد شد، اما این اتفاق نیفتاد و تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که در عوض آیفون 16 اولترا امسال معرفی خواهد شد. هنوز مشخص نیست که آیا این آیفون اولترا در کنار آیفون 16 پرومکس عرضه خواهد شد یا به طور کامل جایگزین آن خواهد شد؛ اما تقریباً تمامی تحلیل‌گران معتقدند که اولین آیفون اولترای اپل، گران‌ترین آیفون تاریخ خواهد بود.

شایعات منتشر شده در مورد اندازه نمایشگر گوشی‌های iPhone 16

  1. نمایشگرهای بزرگ‌تر و نسبت ابعاد جدید برای مدل‌های پرو
  2. حفظ مدل استاندارد در ابعاد 6.1 اینچی

شایعات خبری حاکی از آن‌اند که مدل‌های پرو، نمایشگرهایی بزرگ‌تر خواهند داشت و درعین‌حال مدل استاندارد، 6.1 اینچی باقی خواهد ماند. در مورد ابعاد گوشی‌های آیفون سری 16، شایعاتی شنیده‌ایم که نشان می‌دهند آیفون 16 پرو و 16 پرومکس، می‌توانند بزرگ‌ترین گوشی‌هایی باشند که توسط اپل ساخته شده‌اند. راس یانگ به طور خاص ادعا می‌کند که آیفون 16 پرو و آیفون 16 اولترا (یا همان‌طور که ممکن است آیفون 16 پرو مکس نامیده شود) به ترتیب دارای صفحه‌نمایش 6.3 و 6.9 اینچی هستند و هر دو گوشی دارای نسبت تصویر 19.6 جدید هستند. این نسبت تصویر باعث می‌شود که این گوشی‌ها بلندترین و باریک‌ترین آیفون‌های تاریخ به شمار روند. یک درز خبری نیز نشان می‌دهد که صفحه‌نمایش آیفون 16 پرو و پرو مکس 0.2 اینچ بزرگ‌تر از نسخه‌های قبلی خود خواهند بود. به همین ترتیب، افشای دیگری حاکی از آن است که آیفون 16 پرو دارای صفحه‌نمایش 6.27 اینچی و آیفون 16 پرو مکس دارای صفحه‌نمایش 6.86 اینچی خواهد بود.

به دنبال این افزایش ابعاد نمایشگر گوشی‌ها، حاشیه‌های اطراف این سری از گوشی‌های اپل نیز باریک‌تر خواهد شد. ماکت‌هایی که از این گوشی‌ها ساخته شده است، نشان می‌دهد که آیفون 16 پرو مکس (یا اولترا) چقدر بلندتر و باریک‌تر در مقایسه با مدل مشابه در سری آیفون 15 است! به نظر می‌رسد این اندازه‌های بزرگ‌تر آیفون 16 پرو و آیفون 16 اولترا، ظاهراً فضایی را برای برخی ارتقای جدی دوربین باز می‌کنند. راس یانگ خاطر نشان کرده است که آیفون 16 استاندارد همانند نسل پیشین خود باقی مانده و ممکن است اپل تغییرات آن را به سال 2025 و آیفون 17 و آیفون 17 پلاس معطوف کند. این مورد، تقریباً همسو با یک افشای دیگر است که نشان می‌دهد نمایشگر آیفون 16 اندازه‌ای برابر با 6.12 اینچ داشته و اندازه نمایشگر آیفون 16 پلاس برابر با 6.69 اینچ است. متأسفانه شواهد گویای آنند که هر دو مدل پایه آیفون 16، همانند مدل‌های قبلی خود از نرخ نوسازی 60 هرتزی بهره می‌برند!

جدای از اندازه‌های نمایشگر، ممکن است گوشی‌های سری 16 اپل، روشنایی بیشتری داشته و استفاده از آن‌ها در محیط‌های روشن‌تر و در زیر نور مستقیم آفتاب راحت‌تر باشد. طبق گزارش‌ها، اپل در حال بررسی فناوری‌هایی است که امکانی فراهم آورد که صفحه‌نمایش نور بیشتری داشته و درعین‌حال مصرف باتری کمتری هم داشته باشد. از سویی دیگر گفته می‌شود که این فناوری، منجر به افزایش هزینه‌های تولید گوشی شده و ظاهراً باعث می‌شود که صفحه‌نمایش در هنگام مشاهده از کنار، کمتر روشن به نظر برسد، بنابراین ارتقا کاملی نخواهد بود.

شایعات منتشر شده در مورد طراحی آیفون 16

  1. چینش جدید دوربین‌های آیفون 16 استاندارد (شبیه به آیفون 12)
  2. پنهان‌شدن اجزای Face ID در زیر صفحه‌نمایش
  3. مجهز شدن تمامی مدل‌ها به دکمه جدید Capture

شایعات اخیر نشان می‌دهند که گوشی آیفون 16 استاندارد از چیدمان لنزهای عمودی (به سبک آیفون 12) بهره می‌برد. یکی دیگر از شایعات پیرامون طراحی آیفون 16، به چیدمان اجزای Face ID در آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس اشاره دارد. مینگ چی کو، تحلیل‌گر اپل و نشریه کره جنوبی The Elec گزارش داده‌اند که هر دو گوشی، اجزای Face ID خود را در زیر صفحه‌نمایش پنهان خواهند کرد. در واقع این سبک طراحی مشابه بسیاری از گوشی‌های اندرویدی خواهد بود که اکنون دارای اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر هستند. با‌این‌حال این مدل طراحی، به‌طور کامل بریدگی دوربین سلفی را حذف نمی‌کند؛ چرا که ظاهراً خود سنسور همچنان قابل‌مشاهده خواهد بود؛ اما این امر به اپل اجازه خواهد داد تا اندازه ناچ را به یک پانچ هول کوپک کاهش دهد. Elec ادعا می کند که این تغییر در طراحی، می‌تواند به عنوان یک نقطه عطف برای اپل عمل کند که هدف نهایی آن توسعه یک صفحه‌نمایش بزرگ و بدون بریدگی است.

دومین شایعه طراحی آیفون 16 منحصراً به آیفون 16 و آیفون 16 پلاس استاندارد اشاره دارد. به گفته افشاگر توییترURedditor، آیفون 16 به جای چینش دوربین به صورت مورب و ضربدری، از چیدمان عمودی دوربین بهره خواهد برد؛ یعنی کاملاً برخلاف گوشی‌های آیفون 13، 14 و 15. این شایعه، در فوریه 2024، زمانی که اپل هاب از طریق پلتفرم X، ماکت پنل پشتی آیفون 16 را به اشتراک گذاشته است، قدرت گرفته است. این سبک طراحی در حقیقت ترکیبی از آیفون 11 و آیفون ایکس بوده و زیبا به نظر می‌رسد. همان‌طور که می‌دانید آیفون 15 استاندارد، از همان آرایش دوربین آیفون 14 برخوردار است، با‌ این تفاوت که لنز اصلی آن به 48 مگاپیکسل ارتقا یافته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که نوبت آن رسیده که اپل ظاهر گوشی آیفون 16 را تغییر دهد. یک خبر منتشر شده نیز این ایده که قرار است لنزهای دوربین، ساختاری عمودی داشته باشند را تأیید می‌کند. در ادامه تصویری خواهید دید که ظاهراً قاب دوربین آیفون 16 و ماکت پشت گوشی را نشان می‌داد که هر دوی آنها نیز از چنین طراحی برخوردارند؛ بنابراین تا اینجای کار، تمام شایعات همسو باهم بوده و در یک جهت‌اند.

آیفون 16 پرو و پرو مکس نیز می‌توانند از طراحی جدید دوربین بهره ببرند؛ اما در این حالت ممکن است لنزها در یک مثلث برجسته قرار بگیرند که طراحی عجیب و غریبی به نظر می‌رسد و فعلاً متقاعد نشده‌ایم که اپل از چنین طراحی استفاده کند. جالب‌ترین شایعه‌ای که تا کنون پیرامون طراحی گوشی‌های آیفون 16 شنیده‌ایم و در مورد تمام مدل‌های آیفون سری 16 صدق می‌کند، مجهز شدن این گوشی‌ها به یک دکمه اضافی و جدید است. به گفته برخی منابع خبری، با توسعه تولید آیفون 16، گوشی‌های هوشمند بعدی اپل دارای یک دکمه اضافی و خازنی خواهند بود که به عنوان دکمه “Capture” شناخته می شود. این منبع منتشرکننده خبر، هیچ اشاره‌ای به کاربرد این دکمه نکرده است؛ اما نام آن نشان می‌دهد که این دکمه می‌تواند به نوعی با عملکرد دوربین آیفون 16 مرتبط باشد.

دراین‌رابطه، یک افشاگر دیگر نیز مدعی شده است که دکمه Capture آیفون 16 یک دکمه اختصاصی جدید برای فیلم‌برداری خواهد بود. این دکمه برخلاف دکمه‌های مکانیکی، با فشار دادن حرکت نکرده و ظاهراً دارای موتورهای لمسی است که ارتعاشات را تشخیص داده و بازخوردی ارائه می‌دهد. برای مثال دکمه Home در iPhone SE (2022) یک دکمه خازنی است که عملکرد فیزیکی دارد. همان‌طور که در مدل‌های جدیدتر مک‌بوک، ترک‌پد وجود دارد، انتظار داریم این دکمه جدید «Capture» نیز عملکردی شبیه به لمس داشته باشد. قبل از معرفی گوشی‌های آیفون سری 15، شایعاتی با این مضمون دست‌به دست می‌شد که آیفون 15 پرو دارای دکمه‌های خازنی صدا و پاور است. سپس در آوریل 2023، طبق گزارش‌ها اپل تصمیم خود را مبنی بر قرار دادن دکمه‌های خازنی در آیفون 15 پرو تغییر داد و مدعی شد که برای توسعه موتورهای لمسی به زمان بیشتری احتیاج دارد. اکنون با گذشت حدود یک‌سال، به نظر می‌رسد که این دکمه‌های جدید واقعاً در خط تولید گوشی‌های آیفون سری 16 حضور داشته و به شکل یک دکمه کاملاً جدید خواهند بود.

طبق اخبار منتشر شده تا به اکنون، این دکمه مرموز آیفون 16، توسط یک منبع خبری دوم هم عنوان شده است. این منبع خبری اضافه کرده است که دکمه Capture آیفون 16 مکانیکی بوده و این امکان را فراهم می‌آورد که با کشیدن انگشت روی آن، دوربین را بزرگ‌نمایی یا کوچک کنید، روی سوژه‌های مختلف فوکوس کرده و عکاسی کنید و یا حتی شروع به ضبط ویدئو کنید. همچنین منبع دیگری به دکمه Capture و Action اشاره کرده و گفته است که شواهد گسترده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد این دکمه‌ها برای هر مدل آیفون 16 عرضه شده و هر دو خازنی خواهند بود!

همان‌طور که در رندرهای بالا می‌بینید، طرح او به همراه برخی از نمونه‌های اولیه آیفون 16 که اپل احتمالاً اکنون تصمیم به مخالفت با آن‌ها گرفته است، لو رفته است. هر سه رنگ فوق (زرد، صورتی و مشکی) ممکن است در نهایت توسط آیفون 16 ارائه شوند. همچنین مدل‌هایی از آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرومکس را نیز مشاهده کرده‌ایم که در زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. در حقیقت، این‌ها طراحی مشابه مدل‌های پرو فعلی را نشان می دهند، اما با‌ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر (به ترتیب 6.3 و 6.9 اینچ) و دکمه جدید Capture؛ با‌این‌حال اجزای فیس‌آیدی هنوز هم در زیر صفحه پنهان نشده‌اند که با اطلاعات قبلی در تضاد هستند. این منبع خبری ادعا کرده است که انتظار می‌رود مدل‌های پرو در همان رنگ‌بندی سال گذشته بوده و ممکن است شاهد ارائه یک رنگ جدید باشیم. احتمال می‌رود این رنگ جدید، رزگلد بوده و مدل‌های پرو جدید، بدون رنگ آبی باشند. اطلاعات افشا شده در مورد رنگ‌های گوشی‌های آیفون 16 و آیفون 16 پلاس، نشان می‌دهند که این گوشی‌ها در رنگ‌های صورتی، زرد، آبی، سبز، سیاه، سفید و بنفش به فروش خواهند رسید. به این معنی که شاهد همان ترکیب رنگی گذشته خواهیم بود؛ با این تفاوت که رنگ‌های سفید و بنفش اضافه خواهند شد.

شایعات منتشر شده در مورد دوربین گوشی‌های آیفون سری 16

  1. لنز پریسکوپ برای هر دو مدل پرو
  2. لنز پریسکوپ «سوپر تله فوتو» برای مدل پرومکس
  3. دوربین فوق‌عریض 48 مگاپیکسلی

در مورد دوربین گوشی‌ آیفون 16 استاندارد، انتظار می‌رود شاهد همان تنظیمات دوگانه اصلی 48 مگاپیکسلی و 12 مگاپیکسلی فوق‌عریض باشیم که پیش‌ازاین در آیفون 15 هم حضور داشتند. طبق معمول، ارتقای معنادارتر دوربین احتمالاً برای آیفون 16 پرو، آیفون 16 پرومکس و/یا آیفون 16 اولترا خواهد بود. در واقع، آیفون 16 پرو می‌تواند اولین آیفون با اندازه متوسط با لنز زوم پریسکوپ باشد (همان ویژگی که در حال حاضر منحصراً مخصوص آیفون 15 پرومکس در سال 2023 است). این شایعه، چندین بار و از سوی منابع خبری متعددی افشا شده است؛ به‌طوری‌که تحلیل‌گر مشهور اپل، مینگ چی کو، اخیراً در سپتامبر 2023 ادعا کرد که آیفون 16 پرو، فناوری دوربین پریسکوپ ” tetraprism” مورداستفاده آیفون 15 پرومکس را به ارث خواهد برد. تحلیل‌گر دیگری به نام جف پو نیز همین مورد را در ماه اکتبر، عنوان کرده است.

همچنین اخیراً، Ming-Chi Kuo ادعاهای خود در مورد دوربین با زوم 5 برابری را در ماه نوامبر هم تکرار کرده و افزود که بازده تولید در این دوربین در حال حاضر بسیار بالاتر از انتظار بوده است. این امر ممکن است به این معنی باشد که اپل می‌تواند چندین گوشی خود را به این قابلیت مجهز کند. دوربین‌های پریسکوپ اساساً به بیننده اجازه می‌دهند تا در عین حفظ کیفیت تصویر تا حد زیادی زوم کنند. در فضای محدود ماژول دوربین گوشی، دوربین پریسکوپ از آینه‌ها استفاده می‌کند تا المان‌های لنز بیشتری را در اختیار گذاشته و در نتیجه طول زوم بیشتری ارائه دهد. همان‌طور که در بخش صفحه‌نمایش این مقاله ذکر شد، ظاهراً اندازه صفحه‌نمایش بزرگ‌تر 6.3 اینچی آیفون 16 پرو، این دوربین پریسکوپی بسیار سنگین را در خود جای می‌دهد. بااین‌حال، اضافه شدن یک لنز زوم پریسکوپ در آیفون 16 پرو لزوماً بین آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس (یا آیفون 16 اولترا) برابری نمی‌کند.

در واقع، گزارش‌ها حاکی از آن است که این آیفون بزرگ 6.9 اینچی می‌تواند دوربین پریسکوپی Super Telephoto «سوپر تله‌فوتو» دریافت کند. این اصطلاح سوپر تله فوتو برای توصیف لنزهایی با فاصله کانونی بیش از 300 میلی‌متر استفاده می‌شود. چنین لنزهایی عکاسان را قادر می‌سازد تا از صحنه‌ها و سوژه‌های دور، مانند رویدادهای ورزشی و حیات وحش، عکس‌هایی از نزدیک ثبت کنند. آیفون‌های فعلی اپل در حال حاضر، به بهترین دوربین‌های موجود در بازار مجهز هستند؛ اما این دوربین پریسکوپ «سوپر تله‌فوتو» می‌تواند یک ارتقای بالقوه برای گوشی iPhone 16 Pro Max باشد. برای مقایسه بهتر، لازم است بدانید که دوربین زوم تله فوتو 5 برابری آیفون 15 پرو مکس، دارای فاصله کانونی تا 120 میلی‌متر است. همچنین دوربین زوم تله فوتو 10 برابری سامسونگ گلکسی اس 23 اولترا دارای فاصله کانونی 230 میلی‌متر است!

طبق آنچه که تا کنون شنیده‌ایم، ممکن است هر دو آیفون 16 پرو و پرو مکس از شیشه‌های قالب‌گیری شده نازک برای دوربین‌های تله‌فوتو خود استفاده کنند. این امر می‌تواند به آن‌ها کمک کند که فواصل بزرگ‌نمایی طولانی‌تر را در اندازه‌های مشابهی قرار دهند. همچنین شایعه شده است که مدل‌های آیفون 16 پرو اپل از یک دوربین فوق عریض 48 مگاپیکسلی نیز بهره می‌برند که نسبت به دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض که در حال حاضر توسط آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس استفاده می‌شود، پیشرفت بزرگی را نشان می‌دهد.

تنظیمات دوربین فوق‌عریض بهترین آیفون‌های فعلی بازار یعنی آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس، به‌هیچ‌وجه بد نیستند. این گوشی‌ها، می‌توانند به طور مداوم عکس‌های زاویه باز روشنی را ثبت کنند. با‌این‌حال، شایعه شده است که لنز فوق‌عریض 48 مگاپیکسلی آیفون 16 پرو، می‌تواند نور بسیار بیشتری را ثبت کرده و در نتیجه خروجی تصاویر در نور کم بهتر باشد. در واقع، هر دو آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس در حال حاضر دارای دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی هستند که از فناوری «pixel binning» برای ادغام داده‌ها از چهار پیکسل در یک سوپر پیکسل، برای بهبود تصویربرداری در نور کم استفاده می‌کنند. احتمالاً این فناوری راه را برای لنز فوق‌عریض 48 مگاپیکسلی آیفون 16 پرو باز خواهد کرد.

سایر ویژگی‌های احتمالی گوشی‌های آیفون سری 16

  1. چیپست A17 Pro یا A18 برای آیفون 16
  2. چیپست A18 Pro/Bionic برای مدل‌های پرو
  3. تغییر اندازه باتری

با توجه ‌به اینکه آیفون 15 استاندارد، چیپست A16 Bionic را از آیفون 14 پرو به ارث برده و هر دو آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس چیپست جدید A17 پرو اپل را دریافت کردند، ما انتظار داریم که آیفون 16 استاندارد، تراشه A17 پرو را از آیفون 15 پرو، به ارث خواهد برد؛ اما وجود تراشه Apple A18 Pro در بطن گوشی‌های آیفون 16 پرو و پرومکس هنوز نامشخص است. یک درز خبری نشان می‌دهد که تمامی گوشی‌های آیفون سری 16، دارای چیپست‌های A18 هستند و ممکن است همه آن‌ها به یک اندازه قدرتمند باشد. درعین‌حال یک منبع دیگر اشاره می‌کند که ممکن است هنوز تفاوت‌هایی در بین تراشه‌های این سری از گوشی‌های اپل وجود داشته باشد؛ زیرا احتمالاً گوشی‌های سری پرو، از چیپست‌های نسخه Pro بهره‌مند خواهند بود.

یک افشارگری نشان داده است که تراشه اپل A18 Pro فقط 10 درصد قدرتمندتر از A17 Pro است. همچنین یک منبع دیگر نشان می‌دهد که این تراشه اپل، از رقیب Snapdragon 8 Gen 4 قدرتمندتر خواهد بود. همچنین شنیده‌ایم که احتمالاً چیپست A18 Pro از رم LPDDR6 پشتیبانی نمی‌کند، که می‌تواند در مقایسه با Snapdragon 8 Gen 4 در مورد وظایف هوش مصنوعی یک نقطه ضعف باشد. در هر صورت این چیپست‌ها، در مقایسه با آیفون 15، عملکرد قدرتمندتر و بهتر و همچنین طول عمر باتری بیشتری را به ارمغان می‌آورند. در حقیقت، پردازنده‌های اپل در سال‌های اخیر به قدری کارآمد شده است که به نظر می‌رسد این به‌روزرسانی‌ها در حال حاضر، ناچیز هستند. افشاگران معتقدند که تمام گوشی‌های خانواده آیفون 16، به تراشه‌هایی با لیتوگرافی 3 نانومتری مجهز خواهند شد.

یکی از خبرهای فاش شده، نشان می‌دهد که هر چهار مدل آیفون 16، دارای 8 گیگابایت رم خواهند بود. در صورت صادق بودن این امر، آیفون‌های 16 و 16 پلاس، یک ارتقا داشته؛ اما تغییری در مدل‌های پرو و پرومکس ایجاد نمی‌شود. ظاهراً نسخه پایه گوشی iPhone 16، حافظه ذخیره‌سازی برابر با 256 گیگابایت و 8 گیگابایت رم خواهد داشت. همچنین احتمال می‌رود این گوشی دارای فضای اضافی برای بهره‌مندی از هوش مصنوعی باشد. گوشی‌های آیفون 16 پرو و پرومکس، از وای فای 7 پشتیبانی کرده و از شبکه ارتباطی جدید 5G بهره می‌برند؛ این امر می‌تواند به این معنی باشد که سرعت وای فای و 5G در آن‌ها افزایش خواهد یافت. این موارد ظاهراً مختص مدل‌های پرو بوده و مدل‌های استاندارد از آن بی‌بهره خواهند بود. شایعاتی دیگری در مورد فضای ذخیره‌سازی این گوشی‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد حافظه ذخیره‌سازی داخلی آیفون 16 پرو و پرومکس تا 2 ترابایت افزایش خواهد یافت که دو برابر ظرفیت فعلی آن‌هاست. طبق گزارش ها، این به دلیل تغییر در فناوری ذخیره‌سازی خواهد بود که این فناوری جدید، فضای کمتری اشغال شده و احتمالاً ارزان و کندتر از قبل خواهد بود!

در زمینه باتری، Majin Bu، در پلتفرم X بیان کرده است که آیفون 16 دارای یک باتری جدید است که حدود 6 درصد بزرگ‌تر از باتری گوشی آیفون 15 است (3561 میلی‌آمپر ساعت در مقابل 3349 میلی‌آمپر ساعت). در مقابل، باتری آیفون 16 پرومکس در مقایسه با نسل پیشین آن در حدود 5 درصد بزرگ‌تر شده است (4676 میلی‌آمپر ساعت در مقابل 4422 میلی‌آمپر ساعت). در حال حاضر، Majin Bu نتوانسته است اطلاعاتی در مورد مدل پرو به دست آورد؛ اما منابع اطلاعاتی دیگر مدعی‌اند که آیفون 16 پلاس، برخلاف برادران خود، دارای باتری خواهد بود که حدود 9 درصد کوچک‌تر از آیفون 15 پلاس است! آیفون 16 پرو نیز احتمالاً دارای یک باتری با ظرفیت 3355 میلی‌آمپر ساعت خواهد بود که حدود 2 درصد بزرگ‌تر از باتری 3290 میلی‌آمپر ساعتی آیفون 15 پرو است.

در جاهای دیگر نیز شایعه شده است که هر چهار مدل گوشی جدید اپل، از طراحی جدید باتری بهره خواهند برد که کارآمدتر بوده و می‌تواند شارژدهی بیشتری داشته باشد. در این تئوری، باتری‌ها بسته‌بندی‌های محکم‌تری داشته و به‌اصطلاح چگالی انرژی بالاتری نسبت به باتری‌های گوشی‌های فعلی ارائه می‌دهند؛ بنابراین در صورت درست بودن این ادعا، ممکن است گوشی‌های آیفون سری 16 نسبت به نسل گذشته خود، بهبودهای جدی در طول عمر باتری ارائه دهند. همچنین گفته می‌شود که آیفون 16 پرو مکس می‌تواند بزرگ‌ترین و بادوام‌ترین باتری موجود در بین گوشی‌های اپل را داشته باشد. به گفته یک منبع خبری، ممکن است تمامی گوشی‌های این خانواده، دارای محفظه باتری فلزی باشند. این امر می‌تواند تا حد زیادی جلوی داغ شدن باتری گوشی را گرفته و عملکرد آن را بهبود ببخشد.

همچنین انتظار داریم که اپل قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس را در کل گوشی‌های آیفون 16 ارائه دهد. همچنین این سری از گوشی‌ها همانند نسل پیشین خود و طبق قوانین جدید اتحادیه اروپا، به جای درگاه لایتنینگ، از درگاه USB-C بهره خواهند برد. انتظار می‌رود که هوش مصنوعی، نقش مهمی در عملکرد آیفون 16 ایفا کند. این امر می‌تواند تفاوت فاحشی را در بین این گوشی‌های جدید و آیفون‌های سری 15 ایجاد کند. طبق گزارش‌های اخیر، اپل بیش از 1 میلیارد دلار در سال برای توسعه هوش مصنوعی هزینه می‌کند و می‌دانیم که چندین ویژگی هوش مصنوعی مخصوص آیفون در مسیر رونمایی بزرگ در WWDC 2024 ارائه خواهند شد. نکته جالب اینجاست که ظاهراً این شرکت در حال مذاکره با گوگل است تا حداقل برخی از ابزارهای هوش مصنوعی خود را در اختیار Google Gemini (هوش مصنوعی گوگل) قرار دهد، که ممکن است به این معنی باشد که آیفون 16 دارای قابلیت‌های هوش مصنوعی مشابه پیکسل 8 خواهد بود. همچنین ممکن است این گوشی‌های اپل از  Apple Vision Pro نیز پشتیبانی کنند.

گفته می‌شود چیپست اپل A18 Pro که در خط تولید گوشی‌های آیفون 16 مورداستفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند به طور قابل‌توجهی هسته‌های بیشتری در موتور عصبی خود داشته باشد. همچنین ممکن است تراشه A18 Pro دارای فضای قالب بزرگ‌تری باشد. به نظر می‌رسد تمامی این سری از گوشی‌های اپل، از توانایی‌های هوش مصنوعی بهره‌مند می‌شوند؛ اما با‌این‌حال یک افشاگر نشان می‌دهد که آیفون 16 پرو و پرو مکس می‌توانند برخی از ویژگی‌های انحصاری هوش مصنوعی را دریافت کنند. به همین جهت ممکن است برای داشتن تجربه‌ای بهتر از هوش مصنوعی اپل، به یک مدل حرفه‌ای نیاز داشته باشید. از آنجایی‌که سیری در این گوشی‌ها ارتقا یافته‌تر خواهد بود، احتمال می‌رود هوش مصنوعی این گوشی بر پایه سیری عمل کند. طبق گزارش‌ها، این کمپانی قصد دارد میکروفون‌های گوشی‌ها آیفون سری 16 را ارتقا دهد تا سیری بتواند صدای کاربران را بهتر و با دقت بیشتری شنیده و به آن پاسخ دهد.